Ontwerp en bouw model Stevelaar

STEVELDUCTIE

Veilig, onbemand, emissieloos en doelmatig vervoerssysteem

Ondersteboven rijdend vaartuig

In 2013 is een model van een Stevelaar gebouwd. Als benaming voor het vaartuig is gekozen voor “Stevelaar”, in de scheepsbouw een niet bestaande typebenaming.

 

Met het tekenwerk voor het model werd in april 2013 al gestart. Daaraan is 75 uur gewerkt. Er werd gekozen voor een model met een platbodemse rompvorm met heve, de voor- en achterzijde identiek. De keuze is gebaseerd op het historisch gebruik van de heve-orde bij riviervaartuigen.

 

Met de bouw van het model inclusief een model container werd eind juni 2013 een begin gemaakt. Er werd over een periode van 5 weken 162 uren besteed aan de vervaardiging. Voor de bouw kon worden beschikt over een werkplaats op Scheveningen.

 

De vorm en de afmetingen zijn niet ontsproten uit een wetenschappelijke methode. Gekozen is voor een schaal van 1:10 met afmeting van de Stevelaar van 183 X 40 X 17,5 cm (LXBXH). De afmetingen van de beun zijn 145 X 30 X 12,5 cm (LXBXH). Die biedt ruimte aan een schaalmodel container van 45 voet of aan twee schaalmodel containers van 20 voet.

 

De Stevelaar bestaat uit een geraamte van spanten waarop volledig rondom een sluitende huidbeplating is aangebracht. Er staan in de lengte van het geraamte 12 stuks hoofdspanten en in elke kop 4 spanten voor de heve. De spanten zijn onderling verbonden met gegalvaniseerde draadeinden M8.

 

De hoek die de heve maakt ten opzichte van de bodem is 155⁰. In beide koppen is voor de verankering van de wielstellen een gegalvaniseerd stuk platstrip 50 X 8 met twee boutgaten M10 aangebracht.

 

De twee wielstellen in dit model zijn nogal dramatisch uitgevoerd omdat ze alleen voor de demonstratie bedoeld zijn en niet voor het lopen in een prototype. Ze bestaan elk uit een stalen montageplaat waarin de hoofdas Ø 20 mm. vast is opgesloten, twee gelagerde stalen schommels met daaraan twee gelagerde gietijzeren flenswielen Ø 75 mm x 30 mm voor railtype S7, gestoken op as Ø 20 mm. De steekassen zijn met een perspassing in de schommels bevestigd. De bevestigingsgaten in de montageplaat corresponderen met die in de ankerplaat in het geraamte van de rompkop.

 

De spanten en de huid zijn vervaardigd uit bladzink 14 (dikte = 0,8 mm). Alle huidbeplating is met lijmverbindingen op de spanten aangebracht.

 

Omdat gebruik kon worden gemaakt van een zetbank met werkende breedte van slechts 1 mtr. zijn de lengtes verwerkt zink nergens langer, behalve de ronde hoekdelen die gesneden zijn uit zinken pijp Ø 60 mm.

 

Vorige|Volgende

Verslag bouw model
Afmetingen model Stevelaar
Eerste spant
Voortgang
Spantenplan compleet
Dekhuid aanbrengen

© 2017 AADVISE Adviesbureau, Den Haag.