In 2014 is, in samenwerking met Van Hattum & Blankvoort B.V. (VolkerWessels) in een quick scan een rekensessie uitgevoerd op een route tussen de Heineken bierbrouwerij in Zoeterwoude Rijndijk en de containerterminal in Alphen aan den Rijn.
Heineken is een internationale bierbrouwer die als marktleider in Nederland sinds jaar en dag een brouwerij heeft in Zoeterwoude-Rijndijk. Heineken is een Lean and Green Award Winner en stelt in dat kader: “Wij willen de groenste brouwerij in Nederland zijn, en wij zijn bereid om daar geld voor in te leggen van graan tot kraan!”
Voor het transport van haar producten naar overzeese bestemmingen, wordt gebruik gemaakt van een intermodale route naar de deepseaterminal op de Maasvlakte. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zeecontainers als gestandaardiseerde laadeenheid. Deze route is over Nederlandse bodem over twee modaliteiten: wegtransport en binnenvaart. De geladen containers vertrekken per vrachtwagen uit de vestiging van Zoeterwoude-Rijndijk over de N11 met bestemming de (inland-)container-terminal te Alphen aan de Rijn. De afstand over de weg is ca. 13 kilometer. Daar worden de containers overgeslagen in een binnenvaartschip (barge) die over binnenwateren naar de Maasvlakte vaart. Daar wordt overgeslagen naar een deepseaterminal en van daaruit naar zeeschepen.
De quickscan betreft de 13 kilometer die nu nog per vrachtwagen over de weg wordt afgelegd en dat met 50.000 volle vrachten op jaarbasis. De vraag is of deze op een alternatieve, duurzame wijze kan worden ingevuld. En specifiek of een Stevelduct tot de alternatieven zou kunnen behoren.
© 2017 AADVISE Adviesbureau, Den Haag.