Groei

STEVELDUCTIE

Veilig, onbemand, emissieloos en doelmatig vervoerssysteem

Zoden aan den dijk

Is dat allemaal wel voldoende? Zet het Stevelduct wel zoden aan den dijk, of alhans, voldoende zoden om het tij te keren? De grafiek hier, laat zien dat de CO2-emissies en de transportkilometers altijd gelijk e tred met elkaar houden1. Dat betekent, dat als de economie groeit, de consumties toenemen, waardoor meer productie ontstaat, waardoor meer de transportkilometers worden gemaakt. Daardoor stijgt de productie van CO2, Dat is een groot dilemma.

 

Als groei van containertransport2 in een grafiek wordt ingetekend, met daarin verwerkt de introductie van het Stevelduct, dan krijg je het volgende plaatje. Zie je de sychnificante trendbreuk, de inpact die het heeft op uitstoot? Zet het zoden aan den dijk?

 

1 Reducing Transport GHG Emissions - Trends & Data 2010, OECD/ITF, Country Sheet Netherlands, 2010, International Transport Forum, OECD, Paris, http://stats.oecd.org/ en Greenhouse Gas Emissions in the Netherlands 1990-2010, National Inventory Report 2012,

 

2 Verwachte groei containervolumes deepsea

terminals in de haven van Rotterdam (Impact van Maasvlakte 2 op bestaande containerterminals in de haven van Rotterdam, 2011)

 

 

Vorige|Volgende

Dillemma
Verschillende groeiscenario's
Trendbreuk CO2 uitstoot

© 2017 AADVISE Adviesbureau, Den Haag.